PvdA lelystad LELYSTAD

PVDA - lelystad - Wij maken die regels toch zelf?

Wij maken die regels toch zelf?

Donderdag stemmen wij opnieuw over geluidswallen bij de Gondel. Net als twee keer eerder in de afgelopen maanden zullen wij stemmen tegen het treffen van maatregelen. Niet omdat we het de bewoners niet gunnen, integendeel. Wel omdat we ons eigen beleid serieus moeten nemen.

Twee maanden geleden heeft de gemeenteraad besloten om geluidswerende maatregelen te treffen bij Stadseiland en Zoom. Wij hebben daar destijds voor gestemd omdat er in een technisch rapport was aangetoond dat zonder maatregelen de geluidsbelasting voor die wijken te hoog was. Hoger dan wij als gemeente als geluidsgrens hebben afgesproken.

Nou steken die afspraken, noem het maar gemeentebeleid, wat vreemd in mekaar. Voor bepaalde nieuwere woningen gelden namelijk strengere geluidsnormen dan voor wat oudere woningen. Dat betekent dat er in de regel bij oudere woningen minder snel geluidsreducerende maatregelen hoeven te worden genomen. Dit heeft te maken met verschillende regimes in de Wet Geluidshinder. Volgens sommige partijen in de Gemeenteraad is dit voor de bewoners van Gondel en Botter zo oneerlijk dat er voor dat stukje Lelystad wel maatregels moeten worden genomen, terwijl dat volgens de regels die de gemeenteraad een paar jaar geleden heeft opgesteld nog niet nodig is. Het is een sympathieke gedachte natuurlijk om bewoners hierin tegemoet te willen komen. Sterker nog, ik heb gisteren uitgebreid met de mensen uit de Gondel gesproken en ik gun het hun van harte om wat rustiger te wonen.

Toch ben ik er tegen om speciaal voor Gondel en Botter iets extra's te doen. De gemeenteraad beslist namelijk zelf over het beleid, en als de consequenties daarvan niet bevallen dan moet de gemeenteraad het beleid veranderen. En dus niet voor één keertje dat beleid negeren, of er een beetje omheen buigen. Want dan kun je de volgende dag moeilijk nog volhouden dat maatregelen volgens de huidige afspraken niet nodig zijn, als de volgende groep inwoners met geluidsklachten op de stoep staat. Gelijke monniken gelijke kappen wordt dan wel een heel ingewikkeld, of een heel ingrijpend verhaal.

Ik heb eens opgevraagd op welke andere plekken momenteel klachten bekend zijn vanwege geluidsoverlast van het hoofdwegennet. Dat zijn er nogal wat, een greep:
(1) Golfpark bij Houtribweg
(2) Boeier bij Houtribweg Batavia Stad (nu: geluidsreducerend asfalt en snelheidsbeperking)
(3) Karveel bij Houtribdreef
(4) Karveel oost bij Houtribdreef
(5) Oostrandpark bij Oostranddreef
(6) Wijngaard/Hofstede
(7) Beukenhof bij Kustendreef
(8) Cannenburch bij Gelderse Dreef (nu: geluidsreducerend asfalt en snelheidsbeperking)
(9) Landerijen bij Oostranddreef
(10) Landerijen Oostzijde bij Oostranddreef
(11) Tjeukemeerstraat bij Larserdreef
(12) Galjoen (nieuw) bij Visarenddreef
(13) Galjoen bij Houtribweg midden (tegenover Saerdam) (nu: geluidsreducerend asfalt en snelheidsbeperking)
(14) Saerdam bij Houtribweg midden



Dat is bij mekaar ruim 7 kilometer weg waar overlast van is - zet daar schermen of wallen neer en je bent zo tussen 5 en 10 miljoen euro verder. En de volgende wijken zullen daarna weer in de rij staan. Wat voor verhaal hebben VVD en Inwonerspartij en CDA en Groen Links en Leefbaar Lelystad en Stadspartij in de richting van die bewoners? "Sorry maar afwijken van onze eigen regels doen we alleen voor de Gondel en de Botter"?

Dat is nou echt een verhaal dat ik niet kan uitleggen.

Ik heb tot tweemaal toe in de gemeenteraad gezegd dat de PvdA graag de discussie aan wil gaan over of dat beleid nou wel zo goed is en of dat niet anders kan. Ook al is het een gevolg van de Wet Geluidshinder, het blijft ook voor ons vreemd om de ene wijk anders te behandelen dan de andere. Maar dan dus wel kijken voor heel Lelystad en ook voor de langere termijn. Wie weet is over 10 jaar wel 50% van de auto's elektrisch en over 20 jaar 100%... Ik weet het niet maar experts kunnen daar vast wel wat over vertellen. En ook de consequenties moeten dan inzichtelijk zijn. Alle dreven 50 of 30 kilometer per uur? Overal schermen? Huizen dicht bij de dreven moeten verwijderen? Dat zijn wel belangrijke zaken om even rekening mee te houden in de afwegingen.

Kortom, we hebben het volste begrip voor bewoners die last hebben van verkeersgeluid. Het liefst doen we er ook alles aan om die geluidsoverlast te beperken. Maar daarvoor moeten we met het beleid aan de slag: daar gaat de gemeenteraad over, en daarmee zijn we voor alle inwoners bezig.

Emiel van der Herberg.