Verkeersplan Stadshart

Afgelopen donderdag werd in de gemeenteraad het Verkeersplan Stadshart
behandeld. In dat plan staat waar straks de voetgangersgebieden komen,
hoe de winkels bevoorraad kunnen worden, waar we onze fietsen kunnen
neerzetten en nog meer van die dingen.
Om positief te beginnen: wij hebben een compliment gegeven voor de
uitgebreide aandacht die er in het plan is besteed aan de
toegankelijkheid van ons centrum voor mindervaliden. Er is bijvoorbeeld
goed nagedacht over obstakelvrije looproutes en natuurlijke gidslijnen
voor blinden en slechtzienden. Ook komt er een nieuwe hellingbaan bij
de vijvertrappen van de Zilverparkkade voor goede toegang tot de brug.
Maar niet met alle onderdelen van het plan waren we zo blij, en dus hebben we ook twee aanpassingen voorgesteld.
Om
te beginnen willen we de veiligheid voor fietsers verhogen. Het is
namelijk de bedoeling dat er een fietsring wordt gemaakt rondom het
centrum, waarvan de Neringweg, het parkeerterrein bij Albert Heijn en
de Agoraweg onderdeel uitmaken. Iedereen die daar wel eens op zaterdag
geweest is, weet dat het vrij smalle straten zijn met veel afslaande en
uitrijdende auto's en soms ook zware vrachtwagen - verre van een
fietsparadijs dus. Als dat straks een stuk van de officiële
fietsroute wordt, dan moet die route wat ons betreft een heel stuk
veiliger worden voor fietsers. Dat kan bijvoorbeeld door de fietsers
daar een apart fietspad geven in plaats van een smal roodgekleurd
strookje op de weg.
Een ander punt waar wij het niet met het
verkeersplan eens zijn is de manier waarop de fietsenstallingen zullen
worden bewaakt. In het plan staat dat er meer camera's komen en dat er
geen opzichters meer in de fietsenstallingen zitten. De reden daarvoor
zou zijn dat die fietsbewakers te duur zijn, maar er staan geen
duidelijke bedragen bekend.
Naast dat het hier om een stukje
werkgelegenheid gaat, geven wij ook om andere redenen de voorkeur aan
echte bewaking. Camera's kunnen mensen niet vervangen, alleen maar
aanvullen. Het idee dat een stalling ineens veilig is als je camera's
ophangt, is gewoon niet waar. Daar is al veel onderzoek naar gedaan.
Bovendien bieden de mensen die daar nu zitten een stuk extra
dienstverlening: een lampje repareren kan vaak wel even, er wordt veel
gedaan aan voorlichting over verkeersveiligheid en ook op evenementen
zoals de Zeebodemloop zorgen deze mensen altijd voor (mobiele)
fietsenstallingen.
Om op basis van vage vermoedens als dit zal wel duurder zijn dan dat zomaar te besluiten om dit allemaal af te schaffen gaat de PvdA veel te ver.
Wij
vragen de plannenmakers dus om met meer financiële informatie te komen
en om te proberen de bewaking van fietsenstallingen meer door mensen te
laten doen en minder door techniek.
Het is nog niet bekend of
onze ideeën ook echt uitgevoerd gaan worden - de uiteindelijke
beslissingen worden pas op 26 april genomen. Wel hebben we alvast steun
gekregen van Christenunie, Groen Links en Stadspartij voor de
aanpassingen.
Wordt dus vervolgd...
Emiel van der Herberg