Toekomst stadsbus behandeld in gemeenteraad

Afgelopen donderdag is in de gemeenteraad de eerste echte stap gezet richting de toekomst van de Lelybus. De huidige overeenkomst met Connexxion loopt eind 2009 af. Voor de periode daarna moest de gemeenteraad nu in grote lijnen de wensen kenbaar maken: kaders moesten er gesteld worden.
Na onze uitgebreide voorbereiding, via publieksraadpleging naar
wensenpamflet, was het goed om eindelijk eens besluiten te kunnen
nemen. Alhoewel dit niet de laatste keer is dat de gemeenteraad kan
meebeslissen over de nieuwe concessie - later moeten we nog allerlei
prioriteiten vaststellen - is het wel een belangrijk beslismoment.
In het voorstel van het college zaten al erg veel van onze wensen
verwerkt, maar nog lang niet alles. Daarom hebben we de vijf
belangrijkste verschillen, via vijf wijzigingsvoorstellen, aan de rest
van de gemeenteraad voorgelegd. Voor drie van die wijzigingsvoorstellen
kregen we een meerderheid, twee werden onvoldoende gesteund. Hieronder
een overzicht.
(1) Bestaande haltes mogen niet worden geschrapt zonder expliciete toestemming van het College van B&W
Een paar jaar geleden werd ineens de bushalte bij de Ankerplaats
opgeheven, en de gemeenteraad kon daar niets aan doen omdat vooraf was
afgesproken dat Connexxion onrendabele haltes mocht laten vervallen. In
de gemeenteraad was daar toen grote, maar machteloze, onvrede over. Het
leek ons dus niet meer dan logisch dat we in de toekomst zelf de
touwtjes in handen proberen te houden. Gek genoeg was de gehele
oppositie het hiermee oneens! Volgens Inwonerspartij, SP, Leefbaar
Lelystad, Groen Links en Stadspartij (en ook de Christenunie) mag de
opvolger van Connexxion dus op eigen houtje haltes (blijven) schrappen.
Ik snap daar werkelijk niets van, maar gelukkig kregen we (net)
voldoende steun van VVD en CDA zodat dit wijzigingsvoorstel toch
aangenomen is.
(2) De vervoersmaatschappij krijgt volledige vrijheid in het bepalen
van tarieven van niet-reguliere vervoersbewijzen (gemakskaartjes)
In het verleden bemoeide de gemeenteraad zich uitgebreid met de prijzen
van de speciale kaartjes (zoals het dalkaartje). Zolang mensen met een
regulier vervoersbewijs voor de reguliere prijs terecht kunnen in de
bus, vinden wij niet dat we ons moeten bemoeien met de gemakskaartjes
die de vervoersmaatschappij wil invoeren. Wie van de stadsbus
afhankelijk is voor zijn mobiliteit, zal toch met de (meestal
goedkopere) strippenkaart reizen. Maar geen enkele andere partij was
het met ons eens, dus ik vrees dat we de komende jaren in de
gemeenteraad toch weer uitgebreid blijven doorpraten over een stuiver
erbij of eraf.
(3) Eventueel benodigde besparingen worden eerst gezocht in beperking
van de rijfrequentie in de daluren en niet in een minder goed dekkend
lijnennet
Tot nu toe hebben alle politieke partijen alleen maar aangegeven wat ze
willen verbeteren aan de Lelybus, zonder enige aandacht voor de kosten
die daarmee gemoeid zijn. Op basis van onze publieksraadpleging hadden
we al een aardig idee waar we een besparing konden vinden, en die
hebben we op deze manier aan de rest van de gemeenteraad voorgelegd.
Alleen Leefbaar Lelystad, Groen Links en Stadspartij stemden tegen -
die partijen zijn dus blijkbaar van mening dat we beter een aantal
haltes kunnen schrappen dan een aantal (bijna lege) bussen in de
daluren minder te laten rijden.
(4) Invoering van de OV chipcard mag, in vergelijking met gebruik van
de strippenkaart en voorzover binnen de invloedssfeer van gemeente cq.
vervoersmaatschappij, gemiddeld niet leiden tot prijsverhogingen voor
de reiziger
Simpel: wij willen geen prijsverhogingen vanwege de OV chipcard. Alleen de Inwonerspartij was het ermee oneens.
(5) Bekeken wordt of er haltes kunnen worden gerealiseerd op de
lokaties Lelystad Haven zuidzijde, Ankerplaats, Wijngaard en Ölandhorst
Op deze plaatsen missen de inwoners van Lelystad nog haltes. Dat weten
we omdat dat overtuigend blijkt uit onze publieksraadpleging. Helaas
hebben we andere partijen niet kunnen overtuigen en stonden we geheel
alleen op dit punt - het is dan ook niet aangenomen. Wel komt er nog
een algemeen onderzoek naar optimale routes en we hopen dan maar dat
deze lokaties daar ook weer in voorkomen.
Emiel van der Herberg