Lelystad in een paar woorden

De burgemeester heeft ons (en u) uitgedaagd om mee te denken over city
marketing. Oftewel hoe gaan we er nou voor zorgen dat het imago van
Lelystad in de rest van Nederland verbetert. Dat is nog best lastig.
City marketing is natuurlijk veel meer dan een pakkende roepkreet, maar onderschat het belang van zo'n slogan niet. Als voorbeeld van geslaagde city marketing wordt vaak de stad Groningen aangehaald. Want er gaat niets boven... juist ja.
In zo'n slogan wil je graag ook de specifieke kwaliteit van de stad aangeven, anders wordt het een holle kreet en daar prikken mensen vaak feilloos doorheen. Dus wat willen we onder de aandacht brengen, waar zijn we trots op? Rust, ruimte en groen natuurlijk!
Nou is het lastige dat dat niet genoeg is, dat maakt Lelystad niet uniek, er zijn veel Nederlandse gemeentes die dat kunnen beweren. Maar dat zijn dan plattelandsgemeentes verder richting de uithoeken van ons land. Het unieke van Lelystad is juist dat we die ruimte bieden in een regio waar dat zeldzaam is: de noordelijke Randstad. We combineren die ruimte met een prima ligging op een (toekomstig) knooppunt van transportroutes, en dat is economisch heel interessant. Dat is dus ook Lelystad en dat moet dus ook in die slogan.
Dit lijkt een onmogelijke opgave. Een slogan moet kort en puntig zijn, en daar kun je dus niet al die nuances in kwijt. Maar je kunt wel proberen om er zo dichtbij mogelijk te komen.
Mijn suggestie? Ga eens aan de slag met het begrip 'oase'. Dat woord heeft gevoelsmatig een flink stuk van de lading van rust, ruimte en groen, maar staat eigenlijk ook voor bloeiende culturen en rijke centra van handel (bron: Wikipedia).
Lelystad...
Oase van de Randstad?
Oase tussen groen en blauw?
Oase van kansen?
Gelukkig heb ik meer verstand van andere zaken. Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen. Heeft u een suggestie?
Emiel van der Herberg