Knopen gehakt over Groene Carré

De gemeenteraad heeft sinds februari, onder aanvoering van de PvdA,
intensief aandacht besteed aan de verkeersveiligheid op de Groene
Carré. Ik heb er al vaker over geschreven de afgelopen maanden.
Afgelopen woensdag heeft dat geresulteerd in een daadkrachtig besluit.
Bijna alle partijen steunden in februari ons pleidooi voor een intensief en degelijk onderzoekstraject, resulterend in concrete besluitvorming voor het zomerreces. Dan is het wonderlijk om te moeten constateren dat, zodra het aankomt op het maken van echte keuzes, sommige van die partijen ineens die daadkracht helemaal kwijt zijn. "Niet genoeg voorbereidingstijd" heette het. Een voorstel om het besluit uit te stellen tot na de zomer kreeg echter geen meerderheid. Gelukkig niet, wij waren ons al zeker 5 maanden aan het voorbereiden dus dan is het wel eens klaar.
Dan over de inhoud, daar gaat het tenslotte om. Het besluit dat nu is genomen komt bijna geheel overeen met wat het college vorige week voorstelde (zie hier). Wij vonden dat een goed plan. Want hoewel het oppervlakkig beschouwd lijkt op een fors aantal losse maatregelen, zit er een gedegen visie achter.
Om te beginnen is er in het voorstel heel goed gekeken naar wat nou de gevaarlijke punten zijn. Op plekken waar de meeste aanrijdingen plaatsvinden wordt de oversteek verbeterd, of er wordt een stoplicht geplaatst als het niet anders kan.
Ook wordt er nu daadwerkelijk een fiets-binnen-ring gerealiseerd. Dat is een fietspad rondom het stadscentrum dat je helemaal kunt rondfietsen zonder de Groene Carré te hoeven oversteken. Dat is pure winst, want wie nu datzelfde rondje wil fietsen steekt automatisch zes keer de Groene Carré over. Door deze binnenring, en de goed doordachte aantakking op de fietspaden buiten het centrum, komen fietsers dus minder vaak in aanraking met die drukke autoweg. Eén keer oversteken om het centrum in te komen, en één keer oversteken om het centrum uit te komen.
De fietsbinnenring is een langgekoesterde wens van de Partij van de Arbeid.
Het stationsgebied zal worden aangepast zodat fietsers niet meer langs gevaarlijke punten hoeven te rijden (rotonde Visarenddreef), en de kiss & ride strook wordt aangepast zodat de relatieve verkeerschaos daar hopelijk wat afneemt.
Een pijnlijke maar onvermijdelijke keuze is om de voorrang voor fietsers op de Groene Carré los te laten. Voorrang kan alleen maar geregeld worden voor 'kruisend' verkeer en niet voor 'afslaand' verkeer. Bij veel oversteken is en blijft het onduidelijk of een overstekende fietser nu kruist of afslaat. Het juridische onderscheid is nog wel te maken, maar met juridisch onderscheid voorkom je helaas geen aanrijdingen. Dus ja, de fietser uit de voorrang, dan is de situatie overal en voor iedereen klaarhelder. Gelukkig hoeft de fietser de autoweg in de toekomst dus minder vaak over te steken dan nu.
Ik ben blij dat dit voorstel uiteindelijk door 7 van de 9 raadsfracties werd gesteund. Ik wil met name de Inwonerspartij complimenteren, die (eindelijk) heeft getoond serieus de volle medeverantwoordelijkheid te willen dragen voor ingrijpende maatregelen op een politiek riskant onderwerp. Ik hoop dat we dat nog vaker mogen zien.
Emiel van der Herberg