Gratis openbaar vervoer - het kan!

De PvdA wil dat ouderen in Lelystad gratis met de bus kunnen gaan
reizen. Helaas is die kogel nog niet door de kerk. Op 18 april was er
in Tilburg een conferentie over gratis lokaal openbaar vervoer. De
gemeente Tilburg bewijst daar dat het wel kan.
Eerst maar even hoe het in Lelystad ook al weer zat. Een meerderheid van de gemeenteraad staat positief tegenover gratis openbaar vervoer voor ouderen, en misschien nog wel meer doelgroepen. Echter dit is geen onderdeel van het kontrakt dat wij tot en met 2009 met Connexxion hebben en dus moet de gemeente met Connexxion onderhandelen over compensatie van de inkomsten die Connexxion dan gaat mislopen.
Wij hebben dat door twee deskundigen laten berekenen en die kwamen allebei tussen de dertig- en veertigduizend euro uit. Connexxion vraagt echter een half miljoen euro. Nou mag die maatschappij best een beetje winst maken, maar om op zulke belachelijke claims in te gaan zou een totaal onverantwoorde besteding van belastinggeld zijn. Een patstelling dus en tot 2010 waarschijnlijk geen gratis OV.
In Tilburg, met 200.000 inwoners de vijfde stad van Nederland, is vorig jaar gratis openbaar vervoer voor 55-plussers ingevoerd. Dit heeft de gemeente Tilburg ongeveer het bedrag gekost dat Connexxion hier in Lelystad wilde hebben, maar bedenk daarbij:
- dat Tilburg bijna drie keer zoveel inwoners heeft als Lelystad
- dat het in Tilburg voor 55-plussers is ingezet terwijl Lelystad destijds aan de (kleinere) groep 65-plussers dacht
- dat de bus voor ouderen in Tilburg 24 uur per dag gratis is terwijl Lelystad destijds alleen de daluren vroeg
- dat het in Tilburg om alle buslijnen gaat terwijl we in Lelystad slechts een enkele buslijn gratis wilden maken
En dan nu de resultaten na driekwart jaar ervaring in Tilburg. Die mogen er zijn. Zo worden er bijvoorbeeld 13000 ritten per week meer gemaakt dan wanneer er geen gratis vervoer zou zijn geweest. Daarvan zijn zo'n 4000 ritten in plaats gekomen van autoritten, dus minder auto's op de weg, minder parkeerplaatsen nodig en minder vervuiling in de lucht. Maar minstens zo interessant is de constatering dat ongeveer 1000 ritten niet zouden zijn gemaakt als er betaald had moeten worden. Dat betekent per week 500 ouderen (als ik de groep 55-plussers even zo mag noemen) die er op uit gaan terwijl ze anders thuis waren gebleven.
En dat is de echte winst wat mij betreft - sociale mobiliteit. Zou het toeval zijn dat in Tilburg de wethouder van verkeer ook verantwoordelijk is voor de WMO? Ik denk het niet. Iedereen doet mee!
Emiel van der Herberg
O ja nog even dit: er hoefde in Tilburg geen enkele bus méér te worden ingezet - allemaal opvulling van zitplaatsen die anders leeg waren gebleven.