PvdA lelystad LELYSTAD

PVDA - lelystad - Verboden voor fietsen?

Verboden voor fietsen?

Vanavond op het Opinieplein is de bijeenkomst over het stationsgebied ontaard in een betrekkelijke chaos. Bij discussies over verkeer bestaat dat risico altijd, maar hier gingen wel veel dingen tegelijk mis.

De afgelopen dagen heeft de Fietsersbond - voor de derde keer - fel geprotesteerd tegen het verwijderen van het fietspad aan de westzijde van het station. "Deze maatregelen zullen de bereikbaarheid van het station voor fietsers en voetgangers uit zuidelijke en westelijke delen van Lelystad aanzienlijk verslechteren." De borden verboden te fietsen die door de Fietsersbond in het stationsgebied zijn opgehangen, brengen op dit moment menig fietser in de war. Maar dat terzijde.

Wie goed naar de plannen kijkt ziet dat die slechtere bereikbaarheid maar heel betrekkelijk is. Fietsers vanuit het westen van de stad kunnen gewoon langs de Ankerplaats recht op het station blijven komen aanrijden. Dat is nul omrijden. En fietsers vanuit het zuiden, die bijvoorbeeld via de Botter aan komen fietsen, kunnen hun fiets neerzetten in de nieuwe fietsenstalling die op de plek van het tijdelijke ING gebouw komt. Dat is niet verder dan voorheen over de stationsrotonde. Vanaf de ING stalling is het 20 meter lopen naar de trappen die naar de perrons leiden.



Alleen wie via de Botter komt aanrijden en persé zijn fiets in de rekken aan de achterkant van het station wil zetten, zal een een paar honderd meter moeten omrijden. Maar weinigen zullen dat willen, als de stalling bij de ING maar aantrekkelijk genoeg wordt.

Het college heeft volgens mij communicatief wat zitten slapen. Door de onvolledige informatie van de Fietsersbond steeds maar niet te weerspreken, denkt nu iedereen in Lelystad inderdaad dat er gigantisch omgereden moet worden. Ook vanavond werd op dit cruciale onderwerp weer niet de nadruk gelegd. En dan zie je dat ook sommige raadsleden, die blijkbaar beter de krantencolumns bestuderen dan de plannen zelf, eerder vanuit de emotie van de fietslobby reageren dan even goed te kijken wat er nou echt wordt voorgesteld.

Bovendien ligt het voorstel bijna geheel in lijn met wat een jaar geleden door een grote meerderheid van de gemeenteraad is gevraagd. Raadsfracties die nu overkritisch zijn maar vorig jaar aan de wieg stonden van het verwijderen van dat stuk fietspad, hebben of vorig jaar helemaal niet opgelet of nu boter op hun hoofd.

De aanwezige inwoners hebben een stuk belangrijke informatie niet gekregen. Bovendien kregen ze in de chaotische vergadering nauwelijks de gelegenheid om zich uit te spreken.

Iedereen keerde uiteindelijk dus met een ontevreden gevoel huiswaarts. En dat is jammer want er zitten veel goede dingen in het plan. De nieuwe bewoners van het Stadshart zullen nu weer wat langer moeten wachten op hun broodnodige kortparkeerplaatsen voor laden en lossen. De Kiss & Ride wordt voorlopig nog even niet aangepast. De taxi's moeten nog een tijdje op de stoep staan.

Maar ik ben niet alleen maar positief over het plan, sterker nog ik heb er een fiks probleem mee. Er wordt waarschijnlijk een nieuwe gevaarlijke oversteek gecreëerd. In de nieuwe situatie stuiten fietsers vanuit de Botter, na door het fietstunneltje bij de Mystic te zijn gereden, vrijwel meteen op een drukke autorijbaan (niet ingetekend op bijgaand kaartje). Die automobilisten zien de fietsers dus pas laat aankomen. Dat is ongeveer hetzelfde probleem als nu op de rotonde bij het Provinciehuis. En dat kan dus niet. Want waar voor andere partijen vooral de doorstroming van belang leek, ligt onze prioriteit absoluut bij de fietsveiligheid.

Emiel van der Herberg

Documenten