PvdA lelystad LELYSTAD

PVDA - lelystad - Debat toekomst stadsbus terecht uitgesteld

Debat toekomst stadsbus terecht uitgesteld

Gisteravond is het debat over de toekomst van de stadsbus niet doorgegaan. Het College trok het voorstel op het laatste moment in. En dat is terecht, want er rammelde nog het nodige aan het voorstel.

Waar gaat het over? Het contract tussen Lelystad en Connexxion voor het busvervoer loopt einde van het jaar af. De gemeente wil, om samen te kunnen werken met de provincie, een volgend contract pas in september 2011 laten ingaan. Daarom willen we graag dat Connexxion niet op 1 januari 2010 stopt met onze bussen rijden, maar ruim anderhalf jaar later.

Connexxion hoeft dat niet te doen, het contract is immers afgelopen. Daarom moet er opnieuw onderhandeld worden tussen Connexxion en de gemeente over de prijs die de gemeente betaalt. Die prijs zal omhoog gaan, we moeten voor die verlenging meer gaan betalen dan we op basis van het huidige contract doen. Volgens het huidige contract betaalt de gemeente aan Connexxion 33 euro per gereden uur, en dat is vergeleken met andere steden echt voor een dubbeltje op de eerste rang. De gemiddelde marktprijs is ongeveer 50 euro per uur. Voor de verlenging gaat de gemeente dan ook 50 euro per uur betalen aan Connexxion, en dat komt totaal op 1,8 miljoen euro extra. Dat is veel geld, maar vanwege de marktwerking nu onontkoombaar en we zagen het bovendien al heel lang aankomen. Daar zit dan ook niet ons bezwaar.

Om die 1,8 miljoen kosten gedeeltelijk op te kunnen vangen, spreken we met Connexxion een aantal veranderingen in de dienstverlening af:
* In daluren gaan lijnen C, D en F terug naar een halfuursdienst
* Het dalurenkaartje wordt in prijs verhoogd
* Connexxion mag reclame gaan maken op de buitenkant van de bussen
* De Lelybus huisstijl is niet meer verplicht, Connexxion mag bijvoorbeeld de dienstregeling gewoon in hun eigen standaard stijl afdrukken

Met name de eerste twee veranderingen zijn pijnlijk, maar noodzakelijk. Het zijn allemaal maatregelen die geld besparen of opleveren en dus hoeft de gemeente weer minder aan Connexxion te betalen. En bij het bedrag dat de gemeente minder hoeft te betalen zit nou het probleem.

Het terugschroeven van de dienstregeling bespaart in totaal ongeveer 27 duizend gereden uren. Dus dan zou dat een besparing moeten zijn van 27 duizend keer 50 euro: 1,35 miljoen euro. Maar wat staat er in het (oude) voorstel van het College? De gemeente krijgt als vergoeding voor die versoberde dienstregeling maar 750 duizend euro terug. Dat scheelt 6 ton! Het lijkt erop dat de gemeente voor de verlenging het volle pond moet gaan betalen (tarief van 50 euro per uur) maar bij een besparing van reisuren ineens maar 28 euro per bespaard uur terug krijgt.

Een tweede punt is het dalurenkaartje. Per jaar worden er ongeveer 400 duizend van verkocht. Als de prijs dan met 30 cent wordt verhoogd, levert dat dus per jaar ongeveer 120 duizend euro extra inkomsten op. Maar wat krijgt de gemeente van Connexxion voor het toestaan van die prijsverhoging? 25 Duizend euro per jaar! Dat scheelt dus per jaar bijna een ton, totaal 2 ton.

Kortom, het lijkt erop dat de gemeente van Connexxion een veel te lage vergoeding krijgt voor de verslechteringen in de dienstverlening. Ik kom op een totale afwijking van 800 duizend euro die ik niet kan verklaren. Misschien is er wel een prima verklaring maar hij staat in ieder geval niet in het voorstel dat wij hebben mogen ontvangen. Het is daarom heel verstandig dat het College het voorstel gaat aanpassen om het over een paar weken opnieuw aan de gemeenteraad aan te bieden.

Om af te sluiten met een positief aspect: in alle scenario's gaat het gratis OV voor ouderen ook in de verlengingsperiode worden voortgezet!

Emiel van der Herberg

Wilt u weten wat de PvdA vanaf 2011 wil met de Lelybus? Lees hier onze idee├źn.